forum kriminalprävention 1/2001 November/Dezember

INTERNATIONALE PRÄVENTION
Crime Prevention in England and Wales
The political and legislative Context

Sohail Husain

Der Autor skizziert zunächst die partei- und kriminalpolitische Entwicklung, die zum Crime & Disorder Act von 1998 geführt hat. Dieses Gesetz stellt das einschneidendste kriminalpolitische Reformwerk der letzten 30 Jahre in England und Wales dar. Durch das Gesetz werden verbindlich hochrangige Gremien bzw. Personen aus dem Kommunal- und Polizeibereich bestimmt, die für die Einrichtung strategischer Partnerschaften zur Entwicklung und Einführung lokaler Strategien mit dem Ziel der Kriminalitätsreduzierung verantwortlich sind. Daneben werden gesetzlich weitere Kooperationspartner benannt.

The political environment
Throughout the post war period, crime has been and continues to be one of the main issues of social concern and political debate in Britain. . .
Recorded crime doubled from 2.7m in 1980 to 5.6m in 1992, taking England & Wales to near the top of the world league for car crime, burglary and violence. And although crime totals dropped for several years, the Conservatives could no longer claim to be the party that effectively kept crime under control. . .
However, rather than just emphasising its traditional message about the importance of social and economic action to reduce crime, Labour took a different track. Not only did it promote social / economic approaches to prevention, but it also claimed it would take a ‘harder’ line with those that did offend. Labour ‘stole’ the Tories’ approach and combined it with their own in a way that was a major influence on the outcome of the 1997 General Election. . .

Die Langfassung des Artikels finden Sie in der LinkZeitschrift.